Despre logopedie

Cu ce se ocupă logopedia?
Logopedia este disciplina care se ocupă de vindecarea și refacerea vocii și a vorbirii.
Prin urmare, domeniul logopediei acoperă elucidarea problemelor de natură psihologică, sociologică și medicală ale limbajului și urmărește stimularea, dezvoltarea și corectarea tulburărilor de limbaj și comunicare.

ilya-yakover-267697_2
Photo by Ilya Yakover

Când mergem cu copilul la psihologul logoped?
Consultarea unui logoped este indicată când se constată întârzieri în dezvoltare care generează probleme cognitive (legate de înțelegere, de gândire), probleme cu auzul, probleme legate de mușchi faciali nedezvoltați, defecte anatomice din naștere ale regiunii gurii (buza de iepure, defecte ale cerului gurii), răgușeală cronică, deficiențe de articulare, deficiențe de fluența exprimării, probleme respiratorii, probleme cu mâncatul sau cu înghițirea și, nu în ultimul rând, probleme apărute ca urmare a unor leziuni cerebrale.

Fiecare copil este unic în felul lui, iar ritmul și stilul său de dezvoltare sunt diferite. Orice copil trebuie să achiziționeze o serie de abilități pentru a putea comunica cu ceilalți. Cele mai importante sunt următoarele: atenția se dezvoltă treptat atunci când privește fața mamei, până la concentrarea asupra unei activități; ascultarea se dezvoltă atunci când copilul distinge sunetele și încearcă să răspundă la ele; imitarea se dezvoltă atunci când mama imită acțiunile și sunetele copilului, iar acesta o imită pe mamă; alternarea rolurilor; jocul începe cu privirea și atingerea fețelor sau obiectelor, cu ascultarea și producerea de sunete, zgomote; înțelegerea; gesturile; vorbirea.

Procesul de dezvoltare a vorbirii, în general se desfășoară în mai multe etape: copilul își însușește limbajul pe baza imitării adulților din mediul apropiat; la 3 ani îsi spune numele, denumește diferite obiecte, formulează primele propoziții, apare întrebarea ’’de ce?’’; la 4 ani, limbajul este dezvoltat, iar distorsiunile sau imposibilitatea pronunției anumitor suntete pot fi considerate tulburări de limbaj; între 4 și 6 ani, vorbirea devine expresivă.

Întârzierile în dezvoltarea limbajului pot fi cauzate de deficiențe anatomice ale corzilor vocale, sau deficiențe ale aparatului fonoarticulator, pierderea auzului, procesarea deficientă a limbajului (retard mental și tulburări de dezvoltare ale limbajului). Principalele tipuri de întârziere a limbajului sunt întârzierile expresive – adică imposibilitatea de a reproduce cuvintele și întârzierile receptive – imposibilitatea de a înțelege limbajul altora. Unii copii pot avea un amestec al celor două, dar cei mai mulți copii prezintă întârzierea limbajului expresiv.

Simptome ale întârzierii în dezvoltarea limbajului la copii
Este important ca depistarea problemelor legate de limbaj și intervenția asupra lor să fie precoce, încă de la 2-3 ani.
Întârzierea în dezvoltarea limbajului presupune folosirea unui număr redus de cuvinte care sunt pronunțate greșit de cele mai multe ori și neintegrate în propoziții simple.
Un aspect important în dezvoltarea limbajului la copii este legat de accesul acestora la dispozitive de tip: telefon, tabletă, laptop. O utilizare intensivă poate duce la un decalaj de aproximativ 6 luni între vârsta cronologică și cea a limbajului. Din aceste motive, până la 2 ani este indicat ca accesul să fie restricționat, iar după vârsta de 2 ani jocurile să se realizeze împreună cu copilul și nu în paralel. Este important ca jocurile de pe tabletă să fie alternate cu jocuri fizice de mișcare, iar în momentul în care vă uitați împreună cu copilul dumneavoastră la tv să vorbiți despre ceea ce vedeți (dacă o imagine apare repetitiv pe televizor, copilul nu o va învăța de la sine).

Ce se întâmplă în ședințele de logopedie?
Terapeutul urmărește în prima etapă crearea unei relații apropiate cu persoana care vine în cabinetul de logopedie (alianța terapeutică), a unui mediu plăcut, care va ajuta dezvoltarea și stimularea limbajului. De asemenea, va urmări identificarea tulburărilor de limbaj și diagnosticarea lor, urmată de activități pentru corectarea tulburărilor/întârzierilor de limbaj și, ulterior, îmbogățirea vocabularului. Ritmul de recuperare a abilităților sau de corectare a deficiențelor depinde de mai mulți factori cum sunt disponibilitatea părinților de a coopera cu specialistul logoped, nivelul de întârziere în dezvoltare etc.

de Amalia Ștefănescu, psiholog

 


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s